Marketing is niet alleen verkoop of communicatie. Marketing is in mijn optiek de manier waarop een organisatie omgaat met de steeds veranderende omgeving om (toch) haar doelstelling te halen. Uitgangspunt daarbij is de behoefte van de klant. Dat is marketing! Dus niet alleen de sales of de promotie. Ook de organisatie, de mensen, het product of de dienst, de keuzes in propositie en doelgroep.... eigenlijk is marketing alles. En dat vanuit een stevige strategie aangevlogen.
Ik werk graag met theoretische modellen. Ik verhef ze niet boven de praktijk, maar gebruik ze om mezelf en mijn opdrachtgever houvast te geven. Denk daarbij aan leefstijlmodellen om doelgroepen te identificeren, de Customer Journey om een goed aansluitende communicatiestrategie en mediamix op te zetten, modellen om een goede balans te vinden tussen identiteit, concurrentie en klantbehoefte bij positionering,etc. Het is handig dat ik jarenlang marketingdocent ben geweest en studenten heb begeleid bij het afstuderen... Ik heb al die modellen in de achterzak: SWOT, AIDA, PDCA, 4P's, 4C's, 5K-model, 7S-model, KHG, etc etc. (als je het in een paar letters kan afkorten, ben ik er mee bekend).
Regiomarketing of Destinatiemarketing is een bijzondere tak van de marketing. Hier komen de belangen van overheid en ondernemers bij elkaar. Dat geeft een interessant speelveld. Er moeten vaak diverse belangen gediend worden; van twee werelden die vaak heel verschillend tegen hun werkelijkheid aankijken.
Als regiomarketeer kan je niet zulke scherpe keuzes in propositie, promotie en product maken, als je dat als marketeer zou willen doen. De promotie mag niet te veel stiefkinderen bij ondernemers in het gebied maken en het product is niet van jou dus je kunt het maar zeer beperkt veranderen. Dat vraagt een goede balans te vinden tussen de belangen, tussen scherpte en consensus en tussen publiek en privaat.