Hier vind je mijn relevante projecten en werkzaamheden van de afgelopen jaren.
Kijk eventueel ook op mijn Linkedin-profiel voor nog meer informatie.
2020 Hengelo
De gemeente Bronckhorst heeft binnen haar gebiedsgrenzen veel te bieden voor haar inwoners en bezoekers. Bronckhorst is een uitgestrekte plattelandsgemeente, met typisch Achterhoeks coulisselandschap, veel kastelen en landgoederen, prachtige routenetwerken, levendige dorpjes en het kleinste stadje van Nederland: Bronkhorst.
Met het Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd hebben we voor de gemeente Bronckhorst, met input en medewerking van ambtenaren, ondernemers en andere betrokken, een goeddoordachte beleidsvisie opgesteld. Een visie met een droom en een ambitie voor de toeristisch recreatieve sector in de Achterhoekse gemeente. Een visie met onderbouwing, draagvlaken met een duidelijk beschreven profilering van het gebied. En omdat er uiteindelijk wat moet gebeuren: uitgewerkt in een uitvoeringsagenda met acties en budgetten.
Meer informatie:
2020 Enschede
Voor een goede, effectieve bandering van de Duitse markt had Enschede promotie behoefte aan ondersteuning bij het maken van gefundeerde keuzes. Welke doelgroepen bestaan er in de Duitse markt? Welke passen (het beste) bij wat Enschede te bieden heeft? En hoe kunnen we die het beste bereiken en met welke propositie?
Vanuit het Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd heb ik Enschede Promotie ondersteunt het maken van doelgroepkeuzes, waarbij we zowel het Leefstijlvinder- als het internationale leefstijlsegmentatiemodel van Motivaction hebben gebruikt. Verder hebben we per doelgroep de propositie en de mediastrategie bepaald.
Meer informatie:
vanaf 2019 Nederland
Samen met Communicatiebureau Open, Online Agency Sterc en 3 projectmanager vormen we sinds 2019 Het Regiobureau.
Het Regiobureau verzorgt regiomarketing van straat tot streek. Of het nu gaat om de communicatie rondom stadsvernieuwing of de promotie van een hele regio. Dit doen we met elkaar; samen met onze opdrachtgever, samen met onze specialisten. Hiervoor hebben we de krachten van een aantal partijen gebundeld. We doen aan positionering, maken campagnes en zorgen voor een online platform. We beschikken gezamenlijk binnen Het Regiobureau over veel ervaring op dit gebied. We geloven dan ook in regiomarketing ván en mét de omgeving. En zien de opdrachtgever als belangrijke spil in dit proces. Of hij nu ondersteuning nodig heeft op onderdelen of ontzorgd wil worden op het hele regiomarketing van A tot Z.
Meer informatie:
2019 Lichtenvoorde/Groenlo
Voor het prachtige Groenlo, zocht de gemeente Oost Gelre een manier om zich sterker onder de aandacht te brengen bij toeristen. Hiervoor was al een professionele aanzet gegeven met een marketing strategie. Vanuit deze strategie was er behoefte aan een goed onderbouwde en door ondernemers gedragen toeristisch profiel.
Vanuit het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd zijn we samen met ondernemers tot een mooi profiel gekomen: Groenlo, Vestingstad in het hart van de Achterhoek. Vanuit dit profiel wordt nu promotie, productontwikkeling, toeristische informatievoorziening, gebiedsontwikkeling aangezet. Ondernemers, ondernemenden en gemeente samen.
2019 Een (Amerika)
Het Ronostrand is een begrip in de kop van Drenthe. Het omvat een camping, een prachtige recreatieplas en een horecagelegenheid. Door de afnemende vraag naar verblijf op campings in Nederland, werd de noodzaak om een expliciete keuze te maken in doelgroepen en marketingaanpak groot. Duidelijk positioneren maakt de kans op succes in de komende jaren aanzienlijk groter in deze sector.
Vanuit het Recreatie Expertteam Drenthe heb ik het Ronostrand geholpen een gefundeerde keuze in doelgroepen te maken en dit door te vertalen naar een goed doordachte promotionele aanpak..
Meer informatie:
2018-2019 Zuidlaren
De Sprookjeshof in Zuidlaren had een nieuwe positionering nodig om de toekomst succesvol in te gaan en de gewenste groei in bezoekersaantallen te realiseren.
Als EM&M heb ik tijdelijk de rol van Marketingmanager ingevuld en samen met een team van medewerkers en expert/leveranciers de positionering bepaald en tot uitvoering gebracht. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe huisstijl, website, folders, vlaggen, kleding, menu, parksigning, etc. etc. En een strategisch plan dat doorontwikkeling in de komende jaren uitstippelt. Van strategie tot uitvoering dus.
Meer informatie:
2018-2019 Grolloo
Al meer bijna 20 jaar wordt Joytime succesvol gerund door Erik en Annita Eefting. Dat het goed gaat, bewijst ook de erkenning als Leukste Uitje van Drenthe 2018 (ANWB). Toch ontstaat ook bij succesvolle bedrijven als deze behoefte aan een meer stevige marketingstrategie en een professionele uitvoering daarvan.
In opdracht van het Recreatie Expertteam Drenthe heb ik Erik en Annita geholpen bij het vaststellen van de strategie en positionering als "De stoerste Speeltuin van Drenthe" en en tevens bij diverse keuzes, de invulling van de promotionele middelen (website, foldervormgeving, Facebook-campagnes, etc) en ook de rol en presentatie van de medewerkers; want ook dat is marketing!
Meer informatie:
vanaf 2019 Arnhem
Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd helpt overheden, brancheorganisaties én ondernemers met het creëren van een ideaal vrijetijdslandschap en een gezonde vrijetijdseconomie.
Als EM&M heb ik een hechte samenwerking met het bureau. Hierbij word ik ingezet als senior adviseur bij opdrachten waar mijn kennis op het gebied van strategische marketing en regiomarketing goed van pas komt.
Meer informatie:
2016-2018 Uithuizen
Top van Groningen was een slecht functionerende destinatiemarketing-organisatie. Mijn ervaring met regiopromotie, management en marketing gaven me de gelegenheid om binnen een jaar de stichting op de rails te krijgen en tevens klaar voor de toekomst. Een nieuwe strategie en organisatie, VVV 2.0 (aansluitend bij de hedendaagse informatiebehoeften) en voorbereid op de gemeentelijke herindeling.
Stichting Top van Groningen is de toeristische regiopromotie en VVV-organisatie voor de DEAL-gemeenten (Delfzijl, Eemsmond, Appingedam en Loppersum).
Meer informatie:
vanaf 2012 Winschoten
Vanaf de oprichting heb ik (2 dagen per week) de Stichting Marketing Oldambt (SMO) leiding gegeven. SMO houdt zich bezig met het promoten en stimuleren van toerisme en recreatie in de gemeente Oldambt (Blauwestad, Winschoten, Bad Nieuweschans). Naast de toeristische regiopromotie wordt ook het VVV en de Uitagenda Oldambt vanuit Stichting Marketing Oldambt aangestuurd.
Meer informatie:
2016-2018 Epe
Samen met Bureau Ruimte & Vrije Tijd heb ik al veel leuke opdrachten mogen doen. De meest recente is het opstellen van een nieuw toeristisch profiel in opdracht van de gemeenteraad in Epe en daaropvolgend de ondersteuning bij de uitrol van dit profiel en de professionalisering van de regiomarketingorganisatie Stichting Promotie Gemeente Epe.
Meer informatie:
vanaf 2013 Drenthe
Het Recreatie Expertteam Drenthe is een initiatief van Recreatieschap Drenthe in samenwerking met Provincie Drenthe. Drentse toeristische ondernemers kunnen het team inschakelen voor een specifiek vraagstuk in of rond hun bedrijf. Tijdens een expertsessie geeft een op maat samengesteld multidisciplinair team van experts advies. Na de adviessessie, wordt vanuit het team een coach toegewezen, die het bedrijf ondersteunt bij het ten uitvoer brengen van het advies.
Mijn expertisedomein binnen het expertteam is strategische marketing en regiomarketing. Daar heb ik al diverse keren verschillende ondernemers ondersteund bij het ten uitvoer brengen van het advies.
Meer informatie:
2014-2016 Groningen
Het Instituut voor Marketing & Management huurde mij in als Afstudeerbegeleider:
Door het begeleiden van afstudeertrajecten kom ik met zeer uiteenlopende bedrijven en vraagstukken in aanraking. Daarnaast houdt het mijn theoretische marketingkennis op peil. Uiteindelijk heeft de student zijn/haar HBO-diploma en heb ik weer veel bijgeleerd.
Meer informatie:
2012 Groningen
In mijn functie als interim teamleider bij de stafafdeling Marketing & Communicatie van de Hanzehogeschool Groningen gaf ik leiding aan een team communicatieprofessionals op het gebied van nieuwe media, CRM, event management en interne communicatie.
Specifieke aandacht was er voor een verdere implementatie van CRM, een nieuwe website Hanze.nl en herijking van online media.
Meer informatie:
2011-2012 Groningen
Het project Versterking Ondernemerschap Toerisme en Recreatie is een op innovatie gericht programma dat met laagdrempelige praktische adviestrajecten tot doel heeft toeristische en recreatieve ondernemers in Noord Nederland te ondersteunen in het verbeteren van hun bedrijf. In de looptijd van het project zijn meer dan 300 ondernemers in Groningen, Friesland en Drenthe ondersteund.
Meer informatie:
2011 Assen
Marketing Drenthe was (ten tijde van mijn directeurschap) verantwoordelijk voor het verbeteren van het imago van Drenthe op het gebied van toerisme, wonen en werken, met de ultieme doelstelling een bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling binnen deze sectoren.
Meer informatie: